In het kader van 'De Trainer op 1' gaan we met Jeugdsportnet Zuiderkempen in de periode 2023-2026 op zoek naar manieren om trainers te rekruteren, de huidige trainers langer te behouden en het aantal exit-trainers te beperken. We geven onszelf de ruimte om het begrip 'trainer' zo breed mogelijk te bekijken.

 

De tijd vliegt snel. Het is ondertussen kerst vakantie. Een mooie tijd om te vertragen, om terug te blikken, om de dagelijkse realiteit vanuit andere perspectieven te bekijken, ... . Maar eerst wil ik graag nog even terugblikken op de vorige week.  

  • Trainers zijn mensen. Trainers hebben dromen. Vele trainers geven training in onze Kempense sportclub. Vaak geven trainers er training aan hun zoon/dochter. In sommige gevallen gaat het over getalenteerde sporters. En zoals ik het reeds vele tientallen jaren heb zien gebeuren blijft het installeren van een team van getalenteerden met en rondom de bewuste zoon/dochter een feit. Dit alles gaat gepaard met een grote passie, met veel energie. Meestal is deze fase na enkele jaren voorbij. En als alles meevalt gaat het leven gewoon verder in de club en in de clubs rondom. In sommige gevallen wordt een slagveld achtergelaten, zijn er diepe wonden geslagen en is het aan de opvolgers om de boel op te kuisen. Na zoveel jaren ervaring kan ik niet anders dan tot het besluit komen dat zulke situaties op lange termijn eerder negatief zijn voor de jeugdsport in het algemeen dan positief. Dat is de reden waarom ik het zinvol vindt dat elke club weet wie hij is/niet is en hiernaar handelt op langere termijn. Dit brengt rust. En rust is een goede basis om de dagelijkse werking vlotjes te laten verlopen.    
  • Trainerscoördinatoren van een club zijn goed geplaatst om inzicht te hebben in de noden en behoeften van hun trainers als het bv. gaat over het jaarplan 'trainersbijscholing'. De ervaring leert mij dat dit blijkbaar niet evident is. De laatste tijd merk ik meer en meer dat trainersverantwoordelijken het nemen van keuzes en beslissingen, ook als het gaat over specifieke trainersonderwerpen, overlaten aan het hoofdbestuur. Misschien heeft het wel iets te maken met het feit dat het bestuursorgaan (een benaming die de wet voorschrijft voor vzw's) meer en meer beslissingen neemt over de aanstelling, het ontslag, de indeling, ... van trainers, trainersverantwoordelijken, spelers, ... .
  • Aandacht voor de mens in de organisatie, zoals bv. de verwelkoming van nieuwe medewerkers of het uitwuiven van collega's die op pensioen gaan lijkt mij evident. Blijkbaar zijn er meer redenen om er weinig of geen aandacht aan te besteden dan andersom. Dit is een realiteit die ik opmerk. Wellicht is dit een maatschappelijk fenomeen dat zich doortrekt naar het clubleven. 
  • Tijdens het eindejaarssymposium van één van onze grote sportfederaties mocht één van de sprekers hun jeugdopleiding komen voorstellen. Een mooie uitleg over de structuur en inhouden werd ten berde gebracht. Geen enkel woord over waarden en missie/visie. Persoonlijk had ik het graag geweten. De ziel van een vereniging lijkt mij belangrijk. 
  • Met de Kempense Voetbalacademie cluster KDRB hebben we sinds 2019 een samenwerking met Club NXT. Voor het eerst was er een dag waarbij de partnerclubs vanuit hun eigen sterkte hun kennis omtrent trainers en jeugdopleiding aan elkaar konden doorgeven. Wat een mooie dag. Wat een kennis, ervaring, rijkdom, ... . Om veel van te leren en om op verder te bouwen. Richting toekomst lijkt het mij interessant om vooral ook jonge mensen bij elkaar te krijgen, met veel hoop, ... .  
  • Van jonge mensen gesproken. Het verschil in leeftijd tussen Arno, mijn nieuwe collega sinds 01/10/2023, en mijzelf is 36 jaar. Als het over passie voor sportverenigingen gaat is er geen leeftijdsverschil. Na enige tijd brainstormen kwamen we tot een theoretisch model waarbij ambitieuze badmintonners lid zijn van een regionale competitieploeg geleid door een ambitieuze trainer. Er zijn de wekelijkse trainingen en wedstrijden. Anderzijds kunnen sociale badmintonners in hun eigen dorp terecht bij sociale trainers. Ambitieuze badmintonners kunnen eveens de officiële opleidingen van de Vlaamse Trainersschool doorlopen indien ze dit zouden willen. De sociale badmintonners kunnen de opleiding Start2Coach volgen.    
  • In de nieuwsbrief van Sport Vlaanderen lazen we 'Sport Vlaanderen stimuleert sportclubs om een aanvullend aanbod aan te bieden'. Twee minuten eerder stelde Radio 1 de vraag aan Pieter Hoof van de Vlaamse Sportfederatie waarom er een nijpend tekort is aan trainers in Vlaamse sportclubs. Beiden hebben m.i. gelijk. Een situatie om over na te denken.
    Vanuit Jeugdsportnet Zuiderkempen zijn Arno en ikzelf, samen met de betrokken sportclubs van onderuit al enige tijd aan de slag om een oplossing te vinden voor het tekort aan trainers want voor het eerst werken meerdere Kempense sportclubs met wachtlijsten voor bepaalde leeftijdscategorieën. En sinds enkele jaren experimenteren we met Open Sportparken waar het mogelijk is voor bezoekers om meerdere sporten te beoefenen. 
    We blijven hopen en zoeken, steeds in dialoog en door de krachten te bundelen.   
     

Wat is de prioritaire taak van een trainer/coach? De Vlaamse Trainersschool vertelt het ons. 

  • Door het volgen van deze opleiding leert de cursist in te staan voor het ondersteunen van een opgeleide trainer bij het organiseren en aanleren van
    bewegingsvaardigheden aan sporters (kinderen, adolescenten of volwassenen) in diverse contexten (sportclub of andere sportieve omgeving).
    Deze doelgroepen situeren zich op het continuüm van participatie- tot prestatiecontext. (Start2Coach volleybal)
  • Start 2 Coach is een laagdrempelige én praktijkgerichte basismodule. Je leert er de basisprincipes rond verantwoord training geven (hoe zorg ik voor een gestuctureerde training, hoe boei ik al mijn spelers,...). Deze verzamelen we in een duidelijk model en leer je toepassen in de praktijk! Daarnaast krijg je ook heel wat oefen- en spelvormen aangeboden voor de beginnende korfballer (U7-U9). Een opleiding Start 2 coach duurt 17u en wordt georganiseerd door de korfbalfederatie (meestal in samenwerking met een club of gemeente). Deze opleiding is dikwijls de opstap naar het volgen van een initiatorcursus. Deze opleiding geeft ook een vrijstelling voor module 1 in de Initiator-opleiding (17u). Om te kunnen deelnemen moet je min. 15 jaar worden in de loop van het kalenderjaar waarin de cursus start. (Start2Coach korfbal)
  • Door het volgen van deze opleiding leert de cursist in te staan voor het zelfstandig begeleiden van sporters (kinderen 1,5-12 jaar) die actief zijn
    binnen een participatiecontext (sportclub of andere sportieve omgeving) en zich situeren in de LTAD-ontwikkelingsfasen: 'Active start',
    'FUNdamentals', 'Learn to train' (initiator volleybal)
  • Door het volgen van deze opleiding leert de cursist in te staan voor het zelfstandig begeleiden van sporters (voornamelijkl gericht op U11-U13-U15 en recreatieve reeksen voor adolescenten of volwassenen) die actief zijn binnen een participatiecontext (sportclub of andere sportieve omgeving) en zich situeren in de LTAD-ontwikkelingsfasen: Active start, FUNdamentals, Learn to train en/of Active for life. (initiator korfbal)
  • Door het volgen van deze opleiding leert de cursist in te staan voor het trainen, coachen en vervolmaken van competitieve volleyballers (jongeren,
    adolescenten en volwassenen) tot op het nationaal niveau, rekening houdend met de ontwikkelingskenmerken van de doelgroep en de
    ontwikkelingslijn van het volleybal, teneinde hen via aangepaste sporttechnische, -tactische en conditionele trainingsopbouw te laten doorstromen
    naar een hoger niveau en prestatiedoelen te bereiken. (trainer B volleybal)
  • De cursist leert in te staan voor het trainen, coachen en vervolmaken van competitieve korfballers (jongeren(U19) of volwassenen) op het hoogste nationaal en internationaal niveau. Er wordt rekening gehouden met de ontwikkelingskenmerken van de doelgroep en de ontwikkelingslijn van de korfbalsport om de competitieve korfballers via aangepaste sporttechnische, tactische en conditionele trainingen naar een hoger niveau te brengen en bepaalde prestatiedoelen te laten bereiken. (trainer B korfbal)

We kunnen ervoor kiezen om de jonge sporter in eerste instantie te beschouwen als mens. Dan is de uitspraak van Geert Glorie (een man met bijzonder veel ervaring en levenswijsheid, gewezen schooldirecteur en elke dag nog heel intensief en met heel veel passie aan de slag voor zijn club KVK Westhoek) volgens mij interessant nl. 'je kan als jonge sporter enkel beter leren sporten als je u goed voelt in je vel/als je mentaal gezond bent.' De logica zichzelve. De warmste week 2023 zet het thema 'opgroeien zonder zorgen' voorop. Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft de geluksdriehoek binnen het thema 'mentaal welbevinden'. Bij de eindtermen van het lager onderwijs zien we de leergebiedoverschrijdende eindtermen'sociale vaardigheden' en in de 1ste graad van het secundair onderwijs staat 'lichamelijke opvoeding en geestelijke gezondheid'. Trainers in de sportclub kunnen hun steentje bijdragen als het gaat over mentaal welbevinden.
En als we een beetje mogen dromen kunnen we de sportclub zien als een tweede thuis waar kinderen en jongeren zich samen met hun vrienden onder begeleiding amuseren. Wie wil kan dan doorstromen als trainer en hetzelfde gevoel doorgeven aan de volgende generatie. 

Chat GPT zet ons mee op weg.

Geef 15 manieren waarop trainers in de sportvereniging ervoor kunnen zorgen dat de club een 2de thuis is voor hun jeugdleden.
Natuurlijk, hier zijn 15 manieren waarop trainers in een sportvereniging ervoor kunnen zorgen dat de club een tweede thuis is voor hun jeugdleden:
  1. Creëer een inclusieve sfeer: Zorg ervoor dat alle jeugdleden zich welkom voelen, ongeacht hun vaardigheidsniveau of achtergrond. Moedig diversiteit aan en laat geen ruimte voor uitsluiting.

  2. Bouw sterke teambanden: Organiseer teambuildingactiviteiten en oefeningen die de jeugdspelers helpen elkaar beter te leren kennen en sterke vriendschappen op te bouwen.

  3. Stimuleer positieve communicatie: Moedig open communicatie aan tussen spelers, trainers en ouders. Creëer een omgeving waarin iedereen zich vrij voelt om vragen te stellen en ideeën te delen.

  4. Betrek ouders bij de club: Organiseer ouderbijeenkomsten en betrek ouders bij de activiteiten van de club. Ouders kunnen een belangrijke rol spelen in het ondersteunen van jeugdspelers.

  5. Zorg voor passende faciliteiten: Zorg ervoor dat de sportfaciliteiten schoon, veilig en goed onderhouden zijn. Een aantrekkelijke omgeving draagt bij aan het gevoel van trots en betrokkenheid.

  6. Stel duidelijke verwachtingen: Communiceer duidelijk over de verwachtingen met betrekking tot gedrag, discipline en prestaties. Dit creëert een gestructureerde omgeving waarin jeugdspelers weten wat er van hen wordt verwacht.

  7. Bied mentorprogramma's aan: Stel oudere spelers of ervaren clubleden aan als mentoren voor de jeugdspelers. Dit bevordert niet alleen de ontwikkeling van vaardigheden, maar creëert ook een gevoel van gemeenschap.

  8. Organiseer sociale evenementen: Naast sportieve activiteiten, organiseer ook sociale evenementen zoals clubfeesten, picknicks of teamuitjes. Dit versterkt de banden tussen leden en creëert een informele, gezellige sfeer.

  9. Bied educatieve workshops aan: Organiseer workshops over gezondheid, voeding, teamwork en persoonlijke ontwikkeling. Dit toont betrokkenheid bij de algehele groei van de jeugdleden.

  10. Herken prestaties en inzet: Zorg ervoor dat inzet en prestaties worden erkend en beloond. Dit kan variëren van certificaten en medailles tot het benoemen van 'Speler van de Maand'.

  11. Creëer een clubtraditie: Ontwikkel tradities die specifiek zijn voor de club, zoals een jaarlijks kampioenschapsevenement, clubkleuren of een clublied. Dit versterkt het gevoel van identiteit en trots.

  12. Luister naar de behoeften van jeugdleden: Houd regelmatig enquêtes of bijeenkomsten om de wensen en zorgen van de jeugdleden te begrijpen. Pas activiteiten en beleid indien nodig aan op basis van hun feedback.

  13. Zorg voor professionele ontwikkeling van trainers: Trainers die zich blijven ontwikkelen, kunnen beter inspelen op de behoeften van jeugdleden. Moedig trainers aan om bijscholing en workshops bij te wonen.

  14. Bied vrijwilligersmogelijkheden aan: Laat jeugdleden betrokken raken bij vrijwilligerswerk binnen de club. Dit geeft hen een gevoel van verantwoordelijkheid en maakt hen integraal deel van de clubgemeenschap.

  15. Stimuleer fair play en respect: Benadruk het belang van fair play en respect voor tegenstanders, scheidsrechters en teamgenoten. Een positieve sportcultuur draagt bij aan een gezonde en ondersteunende omgeving.

Door deze benaderingen te combineren, kunnen trainers een omgeving creëren waarin jeugdleden zich niet alleen ontwikkelen als sporters, maar ook een sterke verbinding voelen met de sportvereniging.

   

Geef 15 manieren waarop trainers in de sportvereniging ervoor kunnen zorgen dat jeugdleden zich mentaal gezond voelen in de club.
Zorgen voor de mentale gezondheid van jeugdleden is van groot belang. Hier zijn 15 manieren waarop trainers in een sportvereniging hieraan kunnen bijdragen:
  1. Open communicatie bevorderen: Moedig jeugdleden aan om openlijk te praten over hun gedachten en gevoelens. Creëer een omgeving waarin ze zich comfortabel voelen om met trainers en medespelers te praten.

  2. Mentale gezondheidstraining: Integreer elementen van mentale gezondheidstraining in de reguliere trainingssessies. Leer jeugdleden om te gaan met prestatiedruk, stress en tegenslagen.

  3. Positieve coachingbenadering: Focus niet alleen op fouten, maar benadruk ook de successen en positieve inspanningen. Positieve bekrachtiging kan het zelfvertrouwen van jeugdleden vergroten.

  4. Zorg voor een ondersteunend teamklimaat: Creëer een cultuur waarin teamgenoten elkaar ondersteunen in zowel goede als moeilijke tijden. Dit vermindert het gevoel van eenzaamheid en isolement.

  5. Organiseer mindfulness- en ontspanningssessies: Integreer technieken zoals mindfulness, ademhalingsoefeningen en progressieve spierontspanning om stress te verminderen en de concentratie te verbeteren.

  6. Betrek professionals: Werk samen met professionals op het gebied van mentale gezondheid, zoals sportpsychologen of counselors, om workshops te geven of individuele begeleiding aan te bieden aan jeugdleden.

  7. Stimuleer een gezonde balans tussen sport en studie: Benadruk het belang van een gebalanceerd leven. Moedig jeugdleden aan om voldoende tijd te besteden aan studie, slaap en sociale activiteiten naast sport.

  8. Ken de tekenen van mentale gezondheidsproblemen: Trainers moeten bekend zijn met de symptomen van mentale gezondheidsproblemen en weten hoe ze hierop moeten reageren. Zorg voor een open deur voor gesprekken over dit onderwerp.

  9. Teamactiviteiten buiten het veld: Organiseer teamactiviteiten buiten de reguliere trainingen en wedstrijden. Dit versterkt de sociale banden en biedt jeugdleden een kans om elkaar beter te leren kennen.

  10. Stimuleer zelfreflectie: Moedig jeugdspelers aan om regelmatig na te denken over hun prestaties, doelen en persoonlijke ontwikkeling. Dit helpt bij het opbouwen van zelfbewustzijn.

  11. Flexibele trainingsplannen: Erken dat jeugdleden ook buiten het veld uitdagingen kunnen hebben. Sta open voor flexibiliteit in trainingsschema's als dit de mentale gezondheid van een speler ten goede komt.

  12. Creëer een positieve wedstrijdcultuur: Benadruk het belang van sportiviteit en respect tijdens wedstrijden. Een positieve wedstrijdcultuur draagt bij aan een gezonde mentale staat.

  13. Zorg voor duidelijke verwachtingen: Communiceer duidelijk over de verwachtingen, zodat jeugdspelers zich niet overweldigd voelen. Dit helpt bij het verminderen van stress en angst.

  14. Ondersteuningsnetwerken opbouwen: Faciliteer de vorming van ondersteuningsnetwerken binnen het team. Wetende dat ze op elkaar kunnen rekenen, kan jeugdleden helpen om stress en druk beter te hanteren.

  15. Geef ruimte voor plezier: Herinner jeugdleden eraan dat sport ook leuk moet zijn. Creëer een omgeving waarin ze kunnen genieten van het spel zonder buitensporige druk.

Door aandacht te besteden aan de mentale gezondheid van jeugdleden, kunnen sporttrainers een positieve impact hebben op zowel hun sportprestaties als hun algehele welzijn.

 

Geef 15 manieren waarop jeugdige sporters in de sportvereniging er onderling voor kunnen zorgen dat iedereen zich mentaal gezond voelt in de club.
Het bevorderen van een gezonde mentale omgeving binnen een sportclub is niet alleen de verantwoordelijkheid van de trainers, maar ook van de jeugdige sporters zelf. Hier zijn 15 manieren waarop jeugdige sporters onderling kunnen bijdragen aan de mentale gezondheid in de club:
  1. Bouw een ondersteunende gemeenschap: Moedig een cultuur aan waarin teamgenoten elkaar ondersteunen, zowel op als buiten het veld. Een sterk gevoel van gemeenschap vermindert het gevoel van isolement.

  2. Luister actief naar elkaar: Neem de tijd om naar de zorgen en ervaringen van teamgenoten te luisteren. Toon begrip en erken elkaars gevoelens zonder te oordelen.

  3. Organiseer teambijeenkomsten: Plan regelmatig bijeenkomsten waarin teamleden kunnen praten over niet-sportgerelateerde zaken. Dit bevordert een open communicatie en een beter begrip van elkaars levens.

  4. Deel succesverhalen: Moedig het delen van successen aan, zowel binnen als buiten de sport. Dit kan variëren van academische prestaties tot persoonlijke mijlpalen.

  5. Creëer een cultuur van respect: Benadruk het belang van respect voor elkaars grenzen, meningen en persoonlijke ruimte. Een respectvolle omgeving draagt bij aan een positieve sfeer.

  6. Gezamenlijke teamactiviteiten: Organiseer activiteiten buiten de reguliere sporttrainingen en wedstrijden. Dit kan het team dichter bij elkaar brengen en vriendschappen versterken.

  7. Herken en ondersteun elkaar tijdens moeilijke tijden: Toon begrip en bied steun wanneer een teamgenoot moeilijkheden doormaakt. Het kan zo simpel zijn als het aanbieden van een luisterend oor of praktische hulp.

  8. Promoot positieve taal: Vermijd negatieve taal en moedig het gebruik van positieve bewoordingen aan. Een positieve sfeer kan de mentale gezondheid van iedereen in het team bevorderen.

  9. Werk samen aan doelen: Stel samen teamdoelen op en werk eraan als een eenheid. Het gevoel van gezamenlijke prestaties kan de teamprestaties en het zelfvertrouwen vergroten.

  10. Herken de tekenen van stress: Leer de tekenen van stress en mentale spanning herkennen bij je teamgenoten. Wanneer je merkt dat iemand het moeilijk heeft, bied dan steun en moedig hen aan om hulp te zoeken.

  11. Stimuleer positieve zelfpraat: Moedig het gebruik van positieve zelfpraat aan. Dit kan de zelfwaardering en het zelfvertrouwen van teamgenoten vergroten.

  12. Creëer een 'maatje'-systeem: Stel een systeem in waarbij oudere jeugdleden 'maatjes' worden van jongere spelers. Dit kan een ondersteunend mentorschap bevorderen.

  13. Organiseer workshops over mentale gezondheid: Werk samen met professionals om workshops te organiseren over onderwerpen als stressmanagement, zelfzorg en veerkracht.

  14. Respecteer elkaars tijd en grenzen: Erken dat iedereen verschillende verplichtingen en uitdagingen heeft. Respecteer elkaars tijd en grenzen, zowel binnen als buiten de sportclub.

  15. Sta open voor diversiteit: Respecteer en omarm diversiteit binnen het team. Iedereen heeft verschillende achtergronden en ervaringen, wat bijdraagt aan een rijke en inclusieve teamomgeving.

Door gezamenlijk de verantwoordelijkheid te nemen voor de mentale gezondheid binnen het team, kunnen jeugdige sporters bijdragen aan een positieve en ondersteunende sportomgeving.

 

Geef 15 manieren waarop ouders van jeugdige sporters in de sportvereniging ervoor kunnen zorgen dat hun zonen/dochters zich mentaal gezond voelt in de club.
De betrokkenheid van ouders is van cruciaal belang voor het welzijn van jeugdige sporters in een sportvereniging. Hier zijn 15 manieren waarop ouders kunnen bijdragen aan de mentale gezondheid van hun zonen en dochters in de club:
  1. Positieve betrokkenheid tonen: Moedig en ondersteun je kind, ongeacht de prestaties op het veld. Positieve betrokkenheid is essentieel voor het zelfvertrouwen van je kind.

  2. Open communicatie bevorderen: Creëer een omgeving waarin je kind zich vrij voelt om te praten over hun sportervaringen. Luister actief naar hun zorgen en vreugde.

  3. Waardeer inspanningen boven resultaten: Benadruk de waarde van inzet en doorzettingsvermogen boven en buiten de uiteindelijke resultaten. Dit helpt om prestatiedruk te verminderen.

  4. Stimuleer gezonde balans: Help je kind bij het vinden van een gezonde balans tussen sport, school en vrije tijd. Overmatige druk kan leiden tot stress, dus het is belangrijk om evenwicht te bewaren.

  5. Respecteer de keuzes van je kind: Respecteer de sportkeuzes van je kind en moedig hen aan om de sport te beoefenen waar ze van houden. Druk ze niet in een bepaalde richting die ze niet willen volgen.

  6. Leer omgaan met teleurstellingen: Help je kind om te gaan met teleurstellingen en nederlagen. Toon begrip en leer hen dat dit deel uitmaakt van het leerproces.

  7. Betrek je kind bij besluitvorming: Betrek je kind bij beslissingen over hun sportactiviteiten. Dit vergroot hun gevoel van autonomie en verantwoordelijkheid.

  8. Creëer een ondersteunende thuisomgeving: Zorg voor een ondersteunende thuisomgeving waarin je kind zich veilig en geliefd voelt, ongeacht hun sportprestaties.

  9. Moedig sociaal contact aan: Stimuleer vriendschappen met teamgenoten buiten het veld. Sociale relaties spelen een grote rol in het mentale welzijn van je kind.

  10. Ken de tekenen van overbelasting: Wees alert op tekenen van overbelasting bij je kind, zoals vermoeidheid, prikkelbaarheid of veranderingen in eet- en slaappatronen. Neem actie als dat nodig is.

  11. Respecteer de rol van de coach: Laat de coach zijn werk doen en respecteer hun beslissingen. Vermijd negatieve opmerkingen over de coach in het bijzijn van je kind.

  12. Toon begrip voor fouten: Leer je kind dat fouten maken normaal is en deel van het leerproces. Moedig hen aan om eruit te leren in plaats van zich te focussen op fouten.

  13. Bied een luisterend oor: Wees beschikbaar om naar je kind te luisteren wanneer ze behoefte hebben aan een gesprek. Soms is een luisterend oor alles wat ze nodig hebben.

  14. Leer copingstrategieën: Onderwijs je kind effectieve copingstrategieën voor stress en druk. Dit kan variëren van ademhalingsoefeningen tot positieve zelfpraat.

  15. Modelleer gezond gedrag: Wees een rolmodel voor een gezonde levensstijl en een positieve houding ten opzichte van sport. Je acties hebben invloed op de mindset van je kind.

Door actief bij te dragen aan de mentale gezondheid van je kinderen, dragen ouders bij aan een positieve en ondersteunende sportomgeving binnen de vereniging.

 

Geef 15 manieren waarop het bestuur van een sportvereniging hun trainers kunnen ondersteunen bij hun taak om te zorgen voor de mentale gezondheid van de kinderen en jongeren in hun team.
Het bestuur van een sportvereniging speelt een cruciale rol bij het ondersteunen van trainers bij het waarborgen van de mentale gezondheid van kinderen en jongeren. Hier zijn 15 manieren waarop het bestuur deze ondersteuning kan bieden:
  1. Bied opleiding en bijscholing aan: Zorg ervoor dat trainers toegang hebben tot trainingen en workshops over mentale gezondheid, zodat ze de nodige vaardigheden kunnen ontwikkelen om met jeugdspelers om te gaan.

  2. Implementeer een welzijnsbeleid: Ontwikkel en implementeer een welzijnsbeleid dat specifiek gericht is op de mentale gezondheid van jeugdspelers. Zorg ervoor dat trainers op de hoogte zijn van dit beleid en weten hoe ze het moeten toepassen.

  3. Faciliteer toegang tot professionals: Zorg ervoor dat trainers toegang hebben tot mentale gezondheidsprofessionals, zoals sportpsychologen, voor advies en begeleiding indien nodig.

  4. Creëer een open communicatiecultuur: Moedig open communicatie aan tussen trainers, het bestuur en ouders. Een open cultuur maakt het gemakkelijker om zorgen over de mentale gezondheid van jeugdspelers te delen en aan te pakken.

  5. Stel richtlijnen op voor ouderbetrokkenheid: Ontwikkel richtlijnen voor ouderbetrokkenheid die de nadruk leggen op het belang van positieve en ondersteunende ouderlijke betrokkenheid bij het mentale welzijn van jeugdspelers.

  6. Bied ondersteuning bij conflicten: Stel procedures op voor het omgaan met conflicten binnen het team of tussen ouders en trainers. Dit helpt de mentale gezondheid te beschermen door stressvolle situaties te verminderen.

  7. Stimuleer een positieve teamcultuur: Creëer een cultuur binnen het team waarin positiviteit, respect en ondersteuning worden benadrukt. Het bestuur kan dit doen door waarden en normen vast te stellen en te handhaven.

  8. Zorg voor faciliteiten en middelen: Zorg ervoor dat trainers toegang hebben tot geschikte faciliteiten en middelen die bijdragen aan een positieve trainingsomgeving, wat op zijn beurt de mentale gezondheid van jeugdspelers bevordert.

  9. Faciliteer teambuildingactiviteiten: Ondersteun het organiseren van teambuildingactiviteiten om de banden tussen teamleden te versterken. Een hecht team draagt bij aan het welzijn van individuele spelers.

  10. Promoot een gezonde work-life balance: Moedig trainers aan om een gezonde balans te vinden tussen hun persoonlijke leven en hun verplichtingen als coach. Dit kan worden bereikt door flexibele trainingsschema's en rustperiodes aan te moedigen.

  11. Evalueer en monitor het welzijnsbeleid: Voer regelmatig evaluaties uit van het welzijnsbeleid en pas het aan op basis van feedback van trainers en spelers. Een dynamisch beleid kan beter inspelen op veranderende behoeften.

  12. Organiseer bijeenkomsten voor trainers: Organiseer regelmatig bijeenkomsten waar trainers ervaringen en uitdagingen kunnen delen. Dit creëert een ondersteunend netwerk en biedt ruimte voor het bespreken van mentale gezondheidskwesties.

  13. Bied middelen voor crisisinterventie: Zorg ervoor dat er protocollen zijn voor crisisinterventie in het geval van ernstige mentale gezondheidsproblemen. Trainers moeten weten hoe ze snel en adequaat kunnen handelen.

  14. Erken en beloon de inzet van trainers: Toon waardering voor de inzet van trainers bij het bevorderen van de mentale gezondheid van jeugdspelers. Erkenning kan variëren van informele bedankjes tot formele beloningen.

  15. Werk samen met externe instanties: Werk samen met externe instanties, zoals sportpsychologen, scholen en jeugdhulporganisaties, om een holistische benadering van de mentale gezondheid van jeugdspelers te bevorderen.

Door deze maatregelen te implementeren, kan het bestuur een ondersteunende infrastructuur creëren die trainers in staat stelt effectief te zorgen voor de mentale gezondheid van jeugdspelers binnen de sportvereniging.

 

Geef 15 manieren waarop begeleiders in open en sociale sportparken kinderen en jongeren kunnen begeleiden op het vlak van mentaal welbevinden.

Begeleiders in open en sociale sportparken kunnen een belangrijke rol spelen bij het ondersteunen van het mentaal welbevinden van kinderen en jongeren. Hier zijn 15 manieren waarop ze dit kunnen doen:

  1. Creëer een positieve sfeer: Zorg voor een omgeving die positiviteit en inclusiviteit uitstraalt. Een vriendelijke sfeer draagt bij aan het mentaal welbevinden van kinderen en jongeren.

  2. Betrek kinderen bij besluitvorming: Laat kinderen en jongeren deelnemen aan besluitvormingsprocessen met betrekking tot sportactiviteiten. Dit vergroot hun gevoel van eigenwaarde en betrokkenheid.

  3. Organiseer diverse activiteiten: Bied een breed scala aan sport- en recreatieve activiteiten aan, zodat kinderen en jongeren keuzes hebben die bij hun interesses passen.

  4. Stimuleer sociale interactie: Moedig sociale interactie aan tussen kinderen en jongeren, zowel binnen als buiten de sportactiviteiten. Dit kan vriendschappen bevorderen en een gevoel van gemeenschap creëren.

  5. Train begeleiders in mentale gezondheid: Zorg voor training van begeleiders in het herkennen van tekenen van mentale gezondheidsproblemen en het bieden van de juiste ondersteuning.

  6. Faciliteer mentorschapprogramma's: Implementeer programma's waar oudere jeugdleden als mentoren fungeren voor jongere deelnemers. Dit biedt ondersteuning en begeleiding.

  7. Bied ruimte voor zelfexpressie: Geef kinderen de kans om zichzelf uit te drukken, bijvoorbeeld door middel van kunstprojecten of creatieve activiteiten. Dit kan een positieve uitlaatklep zijn voor emoties.

  8. Benadruk teamwerk en samenwerking: Moedig teamwerk aan in sportactiviteiten. Samenwerken aan doelen bevordert niet alleen fysieke gezondheid maar ook sociaal en emotioneel welbevinden.

  9. Stimuleer een gezonde competitieve geest: Zorg ervoor dat de nadruk ligt op plezier en persoonlijke groei in plaats van alleen op winnen. Dit vermindert de druk en bevordert een gezonde houding tegenover competitie.

  10. Organiseer workshops over zelfzorg: Faciliteer workshops over zelfzorg, waarbij kinderen en jongeren leren hoe ze voor hun mentale welzijn kunnen zorgen, bijvoorbeeld door mindfulness-technieken.

  11. Zorg voor rustige zones: Creëer rustige plekken op het sportpark waar kinderen zich kunnen terugtrekken als ze behoefte hebben aan wat stilte of tijd voor zichzelf.

  12. Betrek ouders bij mentaal welzijn: Informeer ouders over het belang van mentaal welzijn en betrek hen bij activiteiten en discussies over hoe dit kan worden bevorderd.

  13. Organiseer sociale evenementen: Naast sportieve activiteiten, organiseer sociale evenementen zoals picknicks, kampvuren of filmavonden. Dit draagt bij aan het opbouwen van gemeenschapsgevoel.

  14. Stimuleer een groen en actief leven: Moedig buitenactiviteiten en interactie met de natuur aan. Groene omgevingen zijn gunstig voor mentaal welbevinden.

  15. Maak gebruik van positieve rolmodellen: Nodig lokale helden en inspirerende figuren uit om met kinderen en jongeren in gesprek te gaan. Dit kan hen motiveren en inspireren.

Door deze benaderingen te integreren in de activiteiten op open en sociale sportparken, kunnen begeleiders bijdragen aan een omgeving waarin kinderen en jongeren zich mentaal gezond en ondersteund voelen.

 

Het blijft allemaal heel boeiend om ideeën te hebben. Deze situatie heeft enkel nut als we er iets mee gaan doen in de praktijk. 

Jan Cuypers (26/12/2023)