In het kader van 'De Trainer op 1' gaan we met Jeugdsportnet Zuiderkempen in de periode 2023-2026, mede dankij de steun van Sport Vlaanderen, op zoek naar manieren om trainers te rekruteren, de huidige trainers langer te behouden en het aantal exit-trainers te beperken. We geven onszelf de ruimte om slimme experimeten op te zetten.
Via onderstaande gedachtengang geven we onszelf de kans om onze inzichten te verruimen en te delen.
We zijn momenteel van mening dat een meerjarenplan 'trainers rekruteren en behouden' diverse voordelen heeft ten opzichte van een jaarplan rekruteren en behouden'.
We zien dat de levensduur van een trainer anno 2024 bij de meeste trainers ongeveer 3,4 of 5 jaar bedraagt. 'Trainers voor het leven' worden jaar na jaar meer en meer schaars.
- Wat bedoelen we met een cyclische structuur?
- Een structuur die ingebed is/onderdeel is van de totale (club)werking en die herhaalbaar is.
- Waarom een cyclische structuur?
- Wat zijn de voordelen?
- Zichtbaar maken van een beleidskeuze
- Deze beleidskeuze implementeren in de dagdagelijkse praktijk
- Op beleidsniveau voorbereiden, uitvoeren en evalueren.
- Met zo weinig mogelijk energie zoveel mogelijk bereiken.
- Ontwikkeing van gedachten, een taal, gedragingen, ... rondom trainers rekruteren en behouden
- Zichtbaar en bespreekbaar maken van trainers rekruteren en behouden.
- Wat zijn mogelijke nadelen/valkuilen?
- Nieuwe bestuursleden willen de gemaakte beleidskeuzes met bijbehorend stappenplan niet continueren.
- Bestuursleden/vrijwilligers brengen de stappen niet/gedeeltelijk in de praktijk.
- Wanneer een cyclische structuur organiseren?
- Starten van zodra de club achter een dergelijke structuur staat.
- Volhouden van de werking/stappenplan voor minstens 6 jaren.
- Wie is betrokken bij de organisatie van een cyclische structuur?
- De clubleden laten weten dat ze achter een cyclische structuur staan en dat ze hun steentje willen bijdragen.
- Het bestuur heeft de verantwoordelijkheid om het stappenplan in gang te zetten en op te volgen
- Stakeholders doen mee.
- Hoe een cyclische structuur rondom trainers organiseren?
- Pré-rekruteren van trainers
- Vanaf 6 jaar geven we kinderen de kans om hun diverse talenten te ontdekken
- Tal van doelgerichte acties worden opgezet
- We houden een long-list van potentiële trainers bij
- Rekruteren van trainers
- Vanaf ongeveer 13 jaar organiseren we meer specifieke voorbereidende activiteiten om te kiezen om trainer te worden.
- De long-list van potentiële trainers wordt verfijnd en jongeren die van zichzelf weten dat ze zin hebben om trainer te worden worden meer en meer zichtbaar. Zo evolueren we naar een short-list.
- Jaar 0
- Vanaf 15 jaar kan iedereen deelnemen aan de opleiding start2coach.
- In de club worden beginnende trainers extra in de watten gelegd door trainers met meer ervaring, het bestuur, de ouders, de spelers, interne trainersbegeleider... . Zo hebben zij het gevoel dat hun bijdrage er écht toe doet.
- Beginnende trainers zijn vooral assistent-trainers.
- Jaar 1
- Indien ze er klaar voor zijn gaan trainers zelf aan de slag als trainer.
- De omkadering blijft behouden.
- Clubs hanteren de waarderingsmix zowel vanuit het bestuur als vanuit de mensen in de directe omgeving van de beginnende trainers.
- Jaar 2
- Als trainers er klaar voor zijn krijgen ze alle kansen om de opleiding initiator volleybal te volgen. We zorgen vanuit de Kempense Volleybalacademie samen met de club ervoor dat de drempels zo laag mogelijk zijn door o.a. de opleiding in de eigen regio te organiseren.
- Trainers krijgen steun van trainers met 4,5 of 6 jaar ervaring.
- Bijscholingen vanuit de federatie worden naar de regio gehaald.
- Trainers met 2 jaar ervaring geven hun kennis, ervaringen, enthousiasme, passie, ... door aan trainers met 0 of 1 jaar ervaring.
- Jaar 3
- Idem jaar 2
- Accent blijft liggen op de waarderingsmix.
- Trainers helpen beginnende trainers met 0 of 1 jaar ervaring
- Trainers worden zelf gesteund door trainers met 5 jaar of meer ervaring
- Jaar 4
- Jaar 5
- Trainers krijgen extra aandacht op basis van eigen behoeften.
- ...
- Trainers Exit
- Trainers die om één of andere reden liever geen training meer willen geven krijgen hierrond extra aandacht vooral ook met de bedoeling om een eventuele terugkeer binnen enkele jaren laagdrempeliger te maken.
- Contact houden met trainers die gestopt zijn
- Ex-trainers op de hoogte houden van de clubwerking van de club bv. via nieuwsbrieven.
- Jaarlijks een uitgebreid vrijwilligersfeest organiseren en ook ex-trainers uitnodigen.
- Ex-trainers steunen in de mate van het mogelijke.
Welke structuur hebben de meeste clubs anno 2024 bij het werven van trainers?
- Clubs beginnen met het aanspreken van trainers voor volgend seizoen meestal tussen november en mei.
- In vele clubs wordt door vaak 1 of enkele personen gevraagd aan jongeren/spekers/ouders/ex-spelers/ex-trainers/... om te starten met het assisteren tijdens trainingen en wedstrijden.
- Assistent-trainers kunnen vervolgens doorgroeien als trainer.
- Dit proces gebeurt vaak op een informele wijze tussendoor.
- Jaarlijks is het een zoektocht, en soms ook een rush, om voldoende trainers bij de start van het nieuwe seizoen te hebben.
Om de informele sterkte van de club te laten renderen is het wellicht een goed idee om formeel een visie te hebben en te implementeren rond het rekruteren en behouden van trainers. We kunnen werk maken van een aantal plannen:
- een bestuurlijk plan waarbij clubverantwoordelijken een inspirerende setting creëren waar trainers graag trainer willen worden zijn en blijven.
- een sociaal plan waarbij spelers, medetrainers en ouders de krachten bundelen om voor trainers een warme omgeving te scheppen
- een talentenplan waarbij clubverantwoordelijken tools hebben om de talenten van kinderen en jongeren te ontdekken en te laten openbloeien.
VOOR WIE HEEL VEEL TIJD/ZIN HEEFT OM ZICH TE VERDIEPEN
We vragen enige hulp aan onze kennisvriend Chat PGT.
Hoe kan je bij kinderen vanaf de leeftijd van 6 jaar starten met het ontdekken van hun talenten om later trainer te worden?
Het ontdekken en ontwikkelen van talenten bij kinderen vanaf 6 jaar kan een waardevolle ervaring zijn, vooral als ze interesse tonen in het worden van een trainer in de toekomst. Hier zijn enkele stappen die je kunt volgen om kinderen te helpen bij het verkennen en ontwikkelen van hun potentieel als toekomstige trainers:
-
Luister naar hun interesses: Praat regelmatig met het kind en ontdek waar hun interesses liggen. Vraag hen wat hen enthousiast maakt en wat ze graag doen in hun vrije tijd. Hun passies kunnen een indicatie zijn van waar hun talenten liggen.
-
Bied verschillende ervaringen aan: Moedig het kind aan om deel te nemen aan verschillende activiteiten en hobby's. Dit kan variëren van sport tot kunst, muziek, toneel, wetenschap en meer. Door diverse ervaringen op te doen, kunnen ze ontdekken waar hun talenten liggen en waar ze plezier in hebben.
-
Geef ruimte voor zelfexpressie: Moedig het kind aan om zichzelf creatief uit te drukken. Dit kan zijn door middel van tekenen, schrijven, improviseren of andere vormen van expressie. Dit helpt bij het ontwikkelen van zelfvertrouwen en het ontdekken van hun unieke talenten.
-
Moedig leiderschap aan: Stimuleer het kind om leiderschapsrollen op zich te nemen binnen groepsactiviteiten, zoals het organiseren van spellen of het leiden van projecten. Dit kan helpen bij het ontwikkelen van leiderschapsvaardigheden die essentieel zijn voor een goede trainer.
-
Geef positieve feedback: Prijs en erken de inspanningen van het kind en benadruk hun sterke punten. Dit zal hun zelfvertrouwen vergroten en hen aanmoedigen om hun talenten verder te ontwikkelen.
-
Bied mogelijkheden voor mentorship: Breng het kind in contact met volwassenen die ervaring hebben in het gebied waarin ze geïnteresseerd zijn. Dit kan bijvoorbeeld een coach, leraar of professional zijn die bereid is om hun kennis en ervaring te delen.
-
Stimuleer zelfreflectie: Help het kind om na te denken over hun ervaringen en wat ze hebben geleerd. Dit kan hen helpen om hun sterke punten en interesses beter te begrijpen en om doelen te stellen voor verdere groei.
Door deze benaderingen te combineren, kun je kinderen vanaf een jonge leeftijd helpen bij het ontdekken en ontwikkelen van hun talenten en passies, wat hen uiteindelijk kan helpen om succesvolle trainers te worden als ze ouder zijn.
Hoe kan je als bestuur van de sportclub bij jongeren vanaf de leeftijd van 13 jaar de laatste stappen organiseren om hen trainer te laten worden?
Om jongeren vanaf de leeftijd van 13 jaar te helpen bij de laatste stappen om trainer te worden, zijn er verschillende strategieën die het bestuur van de sportclub kan overwegen:
-
Train-de-trainer programma's: Organiseer train-de-trainer programma's waarin ervaren coaches en trainers jongeren van 13 jaar en ouder trainen in coachingsvaardigheden, leiderschap en pedagogiek. Deze programma's kunnen workshops, seminars, praktische sessies en mentorschap omvatten.
-
Stage- en mentorprogramma's: Bied jongeren de mogelijkheid om stage te lopen bij ervaren coaches en trainers binnen de sportclub. Dit stelt hen in staat om praktijkervaring op te doen, directe feedback te ontvangen en te leren van professionals in het veld.
-
Cursussen en certificeringen: Moedig jongeren aan om deel te nemen aan cursussen en certificeringsprogramma's die gericht zijn op sportcoaching en leiderschap. Deze programma's kunnen worden aangeboden door sportorganisaties, lokale sportbonden of erkende onderwijsinstellingen.
-
Praktijkervaring: Geef jongeren de kans om praktijkervaring op te doen door hen te betrekken bij het coachen van jeugdteams of het assisteren van ervaren trainers tijdens trainingssessies en wedstrijden. Hierdoor kunnen ze hun vaardigheden in de praktijk brengen en zelfvertrouwen opbouwen.
-
Feedback en evaluatie: Zorg voor regelmatige feedback en evaluatie van de prestaties van jongeren als coach of assistent-trainer. Dit kan individuele feedbacksessies, observaties tijdens trainingen en wedstrijden, en peer reviews omvatten om hun ontwikkeling te begeleiden en te ondersteunen.
-
Leiderschapsontwikkeling: Bied workshops en trainingen aan die gericht zijn op leiderschapsontwikkeling, communicatievaardigheden, teambuilding en conflictbeheersing. Deze vaardigheden zijn essentieel voor effectief coachen en het omgaan met diverse groepen sporters.
-
Ondersteuning en aanmoediging: Bied continue ondersteuning, aanmoediging en erkenning aan jongeren die de weg naar het trainerschap bewandelen. Dit kan hen helpen gemotiveerd te blijven en zich gewaardeerd te voelen binnen de sportclubgemeenschap.
Door deze strategieën te implementeren, kan het bestuur van de sportclub jongeren vanaf de leeftijd van 13 jaar effectief begeleiden bij de laatste stappen om trainer te worden en hen voorbereiden op een succesvolle en lonende rol binnen de sportclub.
Hoe kan je als clubbestuurder een setting organiseren voor beginnende trainers met 0 , 1 of 2 jaar jaar ervaring die hen helpt om zich als trainer stap voor stap te ontplooien ten voordele van kinderen die graag sporten in de club?
Het organiseren van een setting voor beginnende trainers met weinig tot geen ervaring is cruciaal om hen te helpen groeien en zich te ontwikkelen als trainers, met als uiteindelijk doel het bevorderen van de positieve sportervaringen van kinderen in de club. Hier zijn enkele stappen die je als clubbestuurder kunt nemen om deze setting te organiseren:
-
Workshops en trainingssessies: Organiseer regelmatig workshops en trainingssessies specifiek gericht op beginnende trainers. Deze sessies kunnen verschillende aspecten van coaching behandelen, zoals coachingstechnieken, pedagogiek, communicatievaardigheden, het ontwerpen van trainingssessies, en omgaan met diverse groepen sporters.
-
Mentorschapprogramma: Stel een mentorschapprogramma op waarbij beginnende trainers worden gekoppeld aan ervaren coaches of trainers binnen de club. Deze mentoren kunnen de beginnende trainers begeleiden, adviseren en ondersteunen bij hun ontwikkeling als coach, door middel van persoonlijke ontmoetingen, observaties en feedback.
-
Praktijkgerichte ervaring: Moedig beginnende trainers aan om praktijkervaring op te doen door ze te betrekken bij het coachen van jeugdteams of het assisteren van ervaren trainers tijdens trainingssessies en wedstrijden. Het bieden van geleidelijke verantwoordelijkheden kan hen helpen om zelfvertrouwen op te bouwen en hun vaardigheden te ontwikkelen.
-
Feedback en evaluatie: Zorg voor regelmatige feedback en evaluatie van de prestaties van beginnende trainers. Dit kan individuele feedbacksessies, observaties tijdens trainingen en wedstrijden, en peer reviews omvatten om hun ontwikkeling te begeleiden en te ondersteunen.
-
Ressources en ondersteuning: Bied beginnende trainers toegang tot bronnen en ondersteuning om hen te helpen bij het plannen en uitvoeren van effectieve trainingssessies. Dit kan onder meer trainingsmateriaal, coachinghulpmiddelen, online bronnen en contacten met experts omvatten.
-
Community en netwerkmogelijkheden: Creëer een gemeenschap en netwerk voor beginnende trainers binnen de club, waar ze ervaringen kunnen delen, vragen kunnen stellen, successen kunnen vieren en van elkaar kunnen leren. Dit kan worden gedaan via online platforms, sociale evenementen, en informele bijeenkomsten.
-
Continu leren en ontwikkeling: Stimuleer een cultuur van continu leren en ontwikkeling onder beginnende trainers door het aanbieden van mogelijkheden voor bijscholing, conferenties, en verdere opleidingen. Moedig hen aan om hun vaardigheden voortdurend te verbeteren en zich te blijven ontwikkelen als coaches.
Door deze stappen te volgen, kan het clubbestuur een ondersteunende en stimulerende omgeving creëren voor beginnende trainers om zich stap voor stap te ontplooien en bij te dragen aan de positieve sportervaringen van kinderen binnen de club.
Hoe kan je als clubbestuurder een setting organiseren voor trainers met 3, 4 of 5 jaar ervaring die hen helpt om zich als trainer verder te vervolmaken ten voordele van kinderen en jongeren die graag sporten in de club?
Als clubbestuurder kun je een setting creëren om trainers met 3, 4 of 5 jaar ervaring te helpen zich verder te ontwikkelen en te vervolmaken, wat uiteindelijk ten goede komt aan de kinderen en jongeren die graag sporten in de club. Hier zijn enkele suggesties:
-
Geavanceerde workshops en bijscholing: Bied geavanceerde workshops en bijscholingsmogelijkheden aan voor trainers met 3, 4 of 5 jaar ervaring. Deze workshops kunnen zich richten op geavanceerde coachingstechnieken, tactieken, fysiologie, sportpsychologie en blessurepreventie. Zorg ervoor dat de inhoud relevant is voor de specifieke sport en leeftijdsgroepen waar de trainers mee werken.
-
Specialisatie en verdieping: Moedig trainers aan om zich te specialiseren en zich verder te verdiepen in specifieke aspecten van coaching die relevant zijn voor hun sport en de behoeften van de sporters. Dit kan bijvoorbeeld zijn door zich te concentreren op kracht- en conditietraining, technische vaardigheden, mentale weerbaarheid of talentontwikkeling.
-
Peer-to-peer coaching en kennisuitwisseling: Faciliteer peer-to-peer coaching en kennisuitwisseling tussen trainers met vergelijkbare ervaringsniveaus. Dit kan worden bereikt door middel van coachingscirkels, intervisiegroepen, of regelmatige bijeenkomsten waar trainers hun ervaringen, uitdagingen en best practices kunnen delen.
-
Gastcolleges en externe sprekers: Nodig externe sprekers, deskundigen en coaches uit om gastcolleges te geven over relevante onderwerpen binnen de sport en coaching. Dit kan trainers nieuwe inzichten en perspectieven bieden, evenals inspiratie voor hun verdere ontwikkeling als coach.
-
Technologische hulpmiddelen en analyse: Introduceer technologische hulpmiddelen en analysemethoden die trainers kunnen helpen om de prestaties van sporters te verbeteren en hun coachingpraktijk te versterken. Dit kan bijvoorbeeld video-analyse, sport-specifieke apps en wearables omvatten.
-
Leiderschap en mentorrol: Stimuleer trainers met meer ervaring om leiderschapsrollen op zich te nemen binnen de club en mentor te worden voor beginnende trainers. Door hun kennis en ervaring te delen, kunnen ze bijdragen aan de ontwikkeling van het coachingsteam als geheel.
-
Feedback en evaluatie: Blijf feedback en evaluatie bieden aan trainers met meer ervaring om hun voortgang en groei te ondersteunen. Dit kan individuele coachingsessies, 360-graden feedbackmechanismen en peer reviews omvatten.
Door deze strategieën te implementeren, kan het clubbestuur een ondersteunende omgeving creëren waarin trainers met 3, 4 of 5 jaar ervaring zich verder kunnen ontwikkelen en hun vaardigheden kunnen verfijnen, wat uiteindelijk de sportervaringen van kinderen en jongeren in de club ten goede zal komen.
Hoe kunnen spelers, trainers, ouders, bestuurders, ... een warme omgeving creëren voor beginnende en ervaren trainers in hun club?
Het creëren van een warme omgeving voor zowel beginnende als ervaren trainers in een sportclub vereist een gezamenlijke inspanning van spelers, trainers, ouders, bestuurders en andere belanghebbenden. Hier zijn enkele manieren waarop ze dit kunnen bereiken:
-
Onderlinge steun en respect: Moedig spelers, trainers, ouders en bestuurders aan om elkaar te ondersteunen en respecteren binnen de clubgemeenschap. Een cultuur van wederzijds respect en ondersteuning bevordert een positieve omgeving waarin trainers zich gewaardeerd voelen.
-
Open communicatie: Zorg voor open communicatie tussen alle belanghebbenden binnen de club. Moedig trainers aan om hun ideeën, zorgen en behoeften te delen, en creëer een omgeving waarin feedback constructief en welkom is.
-
Mentorschap en begeleiding: Bied mentorschapsprogramma's aan waarbij ervaren trainers beginnende trainers begeleiden en ondersteunen. Dit kan helpen om de ontwikkeling en groei van beginnende trainers te bevorderen, terwijl ervaren trainers waardevolle kennis en ervaring delen.
-
Waardering en erkenning: Toon waardering en erkenning voor de inzet en prestaties van trainers binnen de club. Dit kan worden gedaan door middel van prijzen, bedankjes, publieke erkenning tijdens evenementen en andere vormen van waardering.
-
Continu leren en ontwikkeling: Stimuleer trainers om zichzelf voortdurend te blijven ontwikkelen en te leren. Bied mogelijkheden voor bijscholing, workshops, conferenties en andere educatieve activiteiten die gericht zijn op de specifieke behoeften en interesses van de trainers.
-
Inclusiviteit en diversiteit: Zorg ervoor dat de club een inclusieve en diverse omgeving is waarin alle trainers zich welkom en gewaardeerd voelen, ongeacht hun achtergrond, geslacht, leeftijd of ervaringsniveau.
-
Teamwork en samenwerking: Stimuleer teamwork en samenwerking tussen trainers, spelers en andere belanghebbenden binnen de club. Dit kan worden bereikt door gezamenlijke trainingssessies, strategiebesprekingen, teambuildingactiviteiten en andere gezamenlijke inspanningen.
-
Ouderbetrokkenheid: Betrek ouders actief bij de activiteiten van de club en moedig hen aan om een ondersteunende rol te spelen voor trainers. Dit kan bijvoorbeeld door het organiseren van ouderbijeenkomsten, het bieden van informatie over de rol van trainers binnen de club, en het aanmoedigen van ouderlijke betrokkenheid bij trainingen en wedstrijden.
Door deze benaderingen te volgen, kunnen spelers, trainers, ouders, bestuurders en andere belanghebbenden samenwerken om een warme en ondersteunende omgeving te creëren waarin zowel beginnende als ervaren trainers gedijen en bijdragen aan het succes van de club.
Wat kan een bestuur doen om trainers die wensen te stoppen het gevoel te geven dat ze opnieuw welkom zijn als trainer als het hen past?
Het is belangrijk voor een bestuur om trainers die overwegen te stoppen het gevoel te geven dat ze altijd welkom zijn om terug te keren als trainer wanneer het hen past. Hier zijn enkele stappen die een bestuur kan nemen om dit te bereiken:
-
Open communicatie: Communiceer regelmatig met alle trainers, ook met degenen die overwegen te stoppen. Laat hen weten dat hun bijdrage aan de club wordt gewaardeerd en dat ze altijd welkom zijn om terug te keren als trainer.
-
Waardering uiten: Toon oprechte waardering voor de inzet en bijdrage van de trainers die overwegen te stoppen. Geef hen bedankjes, erkenning tijdens evenementen en andere vormen van waardering om hun belangrijke rol binnen de club te benadrukken.
-
Exitgesprekken: Voer exitgesprekken met trainers die besluiten te stoppen om te begrijpen waarom ze die beslissing hebben genomen. Laat hen weten dat hun feedback waardevol is en dat de deur altijd open staat als ze in de toekomst weer willen terugkeren als trainer.
-
Investeren in relaties: Investeer in het opbouwen van sterke relaties met alle trainers, zowel huidige als voormalige. Door een positieve relatie te onderhouden, blijven voormalige trainers zich verbonden voelen met de club en zullen ze eerder overwegen om terug te keren als trainer.
-
Aanbieden van ondersteuning: Bied ondersteuning aan voormalige trainers wanneer ze die nodig hebben, zelfs nadat ze zijn gestopt. Dit kan variëren van het bieden van advies en begeleiding tot het helpen bij het vinden van nieuwe kansen binnen de club of elders.
-
Flexibiliteit: Wees flexibel en begripvol ten opzichte van de redenen waarom trainers ervoor kiezen te stoppen. Erken dat iedereen andere verplichtingen en prioriteiten heeft en dat het stoppen als trainer niet per se definitief hoeft te zijn.
-
Blijf in contact: Blijf in contact met voormalige trainers door middel van nieuwsbrieven, sociale media of informele bijeenkomsten. Houd hen op de hoogte van clubactiviteiten en laat hen weten dat ze altijd welkom zijn om deel te nemen, zelfs als trainer of in een andere rol.
Door deze stappen te volgen, kan een bestuur een omgeving creëren waarin voormalige trainers zich gewaardeerd en ondersteund voelen, en waarin ze weten dat ze altijd welkom zijn om terug te keren als trainer wanneer het hen past.