In het kader van 'De Trainer op 1' gaan we met Jeugdsportnet Zuiderkempen in de periode 2023-2026, mede dankij de steun van Sport Vlaanderen, op zoek naar manieren om trainers te rekruteren, de huidige trainers langer te behouden en het aantal exit-trainers te beperken. We geven onszelf de ruimte om slimme experimeten op te zetten.
Demotivatiechecklist voor Trainers: Herken de valkuilen en verhoog de motivatie
'Andersom denken' kan helpen om betere inzichten te bekomen. Je kan deze checklist gebruiken om na te gaan in hoeverre trainers in jouw club gedemotiveerd worden. Hoe hoger de score, hoe hoger de kans dat trainers afhaken of niet starten.
Uiteraard dienen we deze checklist te vertalen naar een positief geformuleerd beleid.
1. Ouders
1.1 Overmatige druk op prestaties
Ouders die constant hoge verwachtingen en druk op hun kinderen leggen om te presteren, kunnen de vreugde van de sport wegnemen en leiden tot stress en burn-out.
1.2 Ongepaste kritiek
Het geven van negatieve of vernederende feedback na wedstrijden kan het zelfvertrouwen van kinderen beschadigen.
1.3 Ongewenste inmenging
Ouders die zich bemoeien met de tactische beslissingen van de coach of zich mengen in teamdynamiek, kunnen voor spanningen zorgen.
1.4 Oneerlijk gedrag aanmoedigen
Het goedkeuren van onsportief gedrag, zoals valsspelen, kan een negatieve invloed hebben op de sportiviteit en integriteit van de spelers.
1.5 Gebrek aan ondersteuning
Niet aanwezig zijn bij wedstrijden of trainingen kan kinderen het gevoel geven dat hun inspanningen niet gewaardeerd worden.
2. Spelers
2.1 Onvoldoende inzet
Spelers die niet hun best doen tijdens trainingen of wedstrijden kunnen de motivatie van hun teamgenoten negatief beïnvloeden.
2.2 Negatieve houding
Een speler met een constante negatieve houding kan de teamgeest en moraal van anderen verslechteren.
2.3 Onprofessioneel gedrag
Ongepaste acties, zoals te laat komen of niet opkomen dagen, kunnen leiden tot frustratie en demotivatie bij de rest van het team.
2.4 Kliekjes vormen
Het creëren van exclusieve groepen binnen het team kan leiden tot verdeeldheid en een slechte sfeer.
2.5 Onrespectvolle communicatie
Het disrespectvol spreken tegen medespelers, coaches of scheidsrechters kan leiden tot een negatieve teamdynamiek.
3. Bestuursleden
3.1 Gebrek aan transparantie
Onduidelijkheid over beslissingen en beleid kan leiden tot wantrouwen en demotivatie onder de leden.
3.2 Beperkte middelen
Het niet toewijzen van voldoende middelen voor trainingen en wedstrijden kan de ontwikkeling en prestaties van de spelers belemmeren.
3.3 Slechte communicatie
Gebrekkige communicatie over veranderingen, evenementen of verwachtingen kan verwarring en frustratie veroorzaken.
3.4 Onrechtvaardige behandeling
Het bevoordelen van bepaalde teams of spelers boven anderen kan leiden tot gevoelens van onrecht en demotivatie.
3.5 Gebrek aan erkenning
Het niet erkennen van de inspanningen en successen van spelers, coaches en vrijwilligers kan hun motivatie verminderen.
4. Trainers
4.1 Gebrek aan samenwerking en ondersteuning
Wanneer trainers weigeren samen te werken, kennis te delen of elkaar te ondersteunen, kan dit leiden tot gevoelens van isolatie en frustratie.
4.2 Negatieve concurrentie
Trainers die elkaar als concurrenten zien in plaats van collega's kunnen een vijandige werkomgeving creëren. Dit kan leiden tot stress en een gebrek aan teamgeest.
4.3 Kritiek in het openbaar
Het openlijk bekritiseren van een collega-trainer, vooral in aanwezigheid van spelers of andere stafleden, kan het zelfvertrouwen en de motivatie van de bekritiseerde trainer ondermijnen.
4.4 Het negeren van prestaties en inspanningen
Wanneer een trainer de prestaties en inspanningen van een collega niet erkent of waardeert, kan dit demotiverend werken en het gevoel geven dat het werk van de collega niet belangrijk is.
4.5 Ongelijke verantwoordelijkheden en middelen
Het toewijzen van ongelijkmatige verantwoordelijkheden en middelen aan trainers kan gevoelens van onrecht en frustratie veroorzaken.
Conclusie: Deze checklist helpt om potentiële bronnen van demotivatie bij trainers te identificeren. Door deze negatieve punten om te zetten in een positief geformuleerd beleid, kunnen clubs een stimulerende en ondersteunende omgeving creëren waarin zowel trainers als spelers optimaal kunnen presteren en groeien.
bron: chatGPT
Jan Cuypers (11/06/2024)